Place and Date of Birth: Munich, Germany, 1967
Freelance artist since 1998
PhD Prior Publication, Centre for Socially Engaged Practice-Based Research (Dr Alan Grossman, Dr Anthony Haughey), TU Dublin, Ireland (Dr. phil.)
Studied Sculpture (Prof. James Reineking), Academy of Fine Arts, Munich (master diploma)
Studied Interior Design (Profes. Manfred Kovatsch, Eberhard Stauß, Franz-Xaver Lutz), Academy of Fine Arts, Munich (winter semester 88/89 and summer semester 90: internships abroad), (graduate of Interior Design)
Falkenrot Prize 2020, Künstlerhaus Bethanien, Berlin
Ministry of Culture, German Study Centre, Venice, residence scholarship
Konrad Adenauer Foundation (Else Heiliger Fonds), working scholarship
City of Munich, project scholarship ‘Young Art’
Free State of Bavaria, ‘Debutant Support’ (exhibition, catalogue)
German Academic Exchange Service (DAAD), Project Funding
Bartels Fondation, Basel, Switzerland
Valletta 2018 ‘AiR Deep Shelter’, Valetta, Malta
University of Tasmania, Launceston, Australia
Cambridge Sustainability Residency (off-site), Bario, Sarawak, Malaysia
Goethe-Institut, Kuala Lumpur, Malaysia
dieHasena, ‘Ospiti’, Saas im Prättigau, Switzerland
Saarländisches Künstlerhaus, Saarbrücken: ‘talk love talk’
Deutsches Haus, Sana’a: ‘Imagine Me’
Kunstverein, Aichach: ‘Annäherung an einen Raum in 12 Versuchen’
Staatliches Museum für Völkerkunde (since 2014 Museum Fünf Kontinente), Munich: ‘StillePost – Versuchsanordnungen in Kunst und Wissenschaft’
Iwalewahaus, Bayreuth: ‘Wahrnehmung und Differenz – Angelika Böck ‘StillePost‘, Hans Himmelheber ‚Maskenporträts‘
Kunstverein, Brühl: ‘Plots’
Neue Galerie, Landshut: ‘ReTrace’
Artothek (Ignatz-Günther-Haus), Munich: ‘StillePost’
Lothringerstraße (Ladengalerie), Munich: ‘Trans-Parents’
Kunstraum, Balanstraße, Munich: ‘innen-aussen’
Städtische Galerie, Traunstein: 'Andernorts'
Alison Richard Building (ARB), Cambridge: 'ROAR'
Künstlerhaus Bethanien, Berlin: ‘Construct Your Stories’,
Falkenrot Prize 2020
Kunsthalle, Emden: ‘Radziwill und die Gegenwart – Landschaft, Technik, Medien’
Espacio Fundacíon Telefónica, Lima: ‘Seeing’
Cologne University: ‘Gestures and Artifacts: Diachronic Perspectives on Embodiment and Technology’ (Conference)
OMSI Museum, Portland, US: ‘Seeing’
Kunstmuseum Bonn: ‘Aesthetic Thinking: Philosophy and Art in Dialogue’ (Conference)
Schafhof, Europäisches Künstlerhaus Oberbayern, Freising: ‘Die Grenzen sind offen’
Science Gallery, Dublin: ‘Seeing’ What are you looking at?’
Ruskin Gallery, Cambridge: ‘Raw Catalyst’
Estonian Museum of Applied Art and Design, Tallinn: ‘Rhizope’
Museum für Kommunikation, Frankfurt am Main: ‘Glücksfälle – Störfälle. Facetten interkultureller Kommunikation’
Museum für Kommunikation, Berlin: ‘Glücksfälle – Störfälle. Facetten interkultureller Kommunikation’
Stadt Nablus: ‘3d Cities Exhibition – Between Ebal and Gerezim’, Interventionen im öffentlichen Raum (Birzeit University Museum, Ramallah)
Forum für Kunst und Wissenschaft, Wiesbaden: ‘Neue Medien machen Sinn’
Kunstmuseum, Heidenheim: ‘Bilder und Skulpturen des weißen Mannes in der afrikanischen Kunst’
Museum Liner, Appenzell: ‘Die obere Hälfte’
Kunsthalle, Emden: ‘Die obere Hälfte’
Kunst-und Skulpturenmuseum, Heilbronn: ‘Die obere Hälfte’
Sir Anthony Mamo Oncology Centre, Valetta, Malta: ‘Light Series’ (with Sergio Muscat)
Klinikum Innere Medizin, Würzburg: ‘Drache’
Katholische Akademie in Bayern, Munich: ‘LZA(S)LT’
Stadt Nablus: ‘Memory Nablus’
Community Saas im Prättigau: ‘innerorts’
Bayerisches Landesamt für Statistik, Fürth
Offiziersschule der Luftwaffe, Roth
OP-Zentrum, Munich-Großhadern
Sitzungssaal, JVA Stadelheim
Centrum für Schlaganfall und Demenzforschung
Staatliche Feuerwehrschule, Geretsried
Hochschule Augsburg, Fakultät für Wirtschaft und Informatik
Bundesnachrichtendienst, Berlin
Klinikum Innere Medizin, Würzburg
Biozentrum der LMU, Munich
Kindertagesstätte Fröttmaningerstraße, Munich
With Sergio Muscat: ‘Light Series’
With Bettina und Marianne Böck: ‘Three Colours of the Italian Flag’
With Uli Aigner: ‘Jungle Porcelain’
With Wilson Bala: ‘Sustainability & Subsistence’
About my work
Brinkmann, L. and Commare, L. (Hg.) 'The Art of Visualising Eye Movements', in: Bracker, J. and Hubrick, A.-K. (Ed.) The Art of Reception, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing
Breyer, T., ‘Multimodale Repräsentation und Identität’, in: Greub. T. (Ed.) ‘Revisionen des Porträts. Jenseits der Repräsentation’, Paderborn: Wilhelm Fink
Borchardt, S. (Ed.), ‘Radziwill und die Gegenwart. Landschaft, Technik, Medien’ [Exhibition catalogue], Emden: Kunsthalle
Scarff, L. und Lacey, G. (Ed.), ‘Seeing. What are you Looking at?’ [Exhibition catalogue], Dublin: Science Gallery
Gunzenhäuser, R., ‘Blanks’ in Piirma, P. und Valk, V. (Eds.) Rhizope [Exhibition catalogue], Tallinn: Eesti Kunstakadeemia
Diebner, H., und Klein, M. (Eds.), ‘Neue Medien machen Sinn’ [Exhibition catalogue], Frankfurt am Main: Institut für Neue Medien
Tamari, V. und Anani, Y. (Eds.), ‘Between Ebal and Gerezim’ [Exhibition catalogue], Ramallah: Birzeit University Museum
Wilson, S. (Ed.), ‘Art + Science Now’, London: Thames and Hudson
Mersmann, B. und Schneider, A. (Eds.), ‘Transmission Image. Visual Translation and Cultural Agency.’ Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing
Oswalt, P., ‘Wozu nutzt das Humboldt-Forum?’, Schlossdebatte (online)
Brunner, D. und Gundel, M. (Eds.), ‘Die obere Hälfte’, Heilbronn: Kunst- und Skulpturenmuseum
Brinkmann, H. und Commare, L. (Eds.), ‘Blick-Folgen. Zur Visualisierung von Augenbewegungen bei der Kunstbetrachtung’, in: Visual Palast , 2015, pp. 299-405
Rinke, J., ‘Blickwechsel’, in ‘afrika post’, Dezember, pp. 59. (online)
Eisenhofer, S. und Böck, A. (Eds.), ‘StillePost: Versuchsanordnungen in Kunst und Wissenschaft’ [Exhibition catalogue], Munich: Staatliches Museum für Völkerkunde
Gunzenhäuser, R. 'Angelika Böck: Augenblicke und Blickspuren: Geschichten vom Sehen’, in: Schoen, C. und Drück, P. (Eds.) Sight/seeing: Konstruktionen des Sehens [Exhibition catalogue]. Munich: Lothringer13/Halle
Uwe, R. (Ed.), ‘Deutsche Video-Installations-Kunst 1998-2000’ [Exhibition catalogue], Marl: Skulpturenmuseum Glaskasten
Own work
‘Africanisation of the European – vulnerability and de-colonisation‘, in: Kidenda, M.C., Kriel,L. and Wagner, E. (eds.) ‚Visual Cultures of Africa‘. Münster: Waxmann Verlag, pp. 221-233.
‘Portrait and Landscape’, Humanities Bulletin, 2 (2), pp. 256-275
‘De-Colonising the Western Gaze: The Portrait as a Multi-Sensory Cultural Practice’, Doctoral thesis, Technological University Dublin (PDF)
‘Body, Globe, Power, Guilt, Joy, Posession, Sharing, Duration, Death, Learning, Action’ (mit Uli Aigner), in: Graeves, R. und Velez, M. (Eds.) ROAR. Kingsbridge: art.earth
‘Reflections on the Veil. An Art Work in Yemen and an Experiment in Germany’, in: Pasha-Zaidi, N., Pasha, S. (Eds.) Mirror on the Veil: A Collection of Personal Essays on Hijab and Veiling. London: Critical, Cultural and Communications Press, pp. 197-204
‘Wie der Hase läuft? Überlegungen zur Funktion von Kunst im Dienst des interreligiösen Dialogs’, in: Rötting, M., Sinn, S., Inan, A., (Eds.) Praxisbuch interreligiöser Dialog. St. Ottilien: eos Verlag, 2016, pp. 321–331
‘Spuren des Sehens’, in: Dressen, A. und Gramatzki, S. (Eds.) ‘Exhibiting the Renaissance’, kunsttexte, Nr. 3, 6 Pages (online)
‘Call my Name! A Portrait in the context of the Kelabit’s name system’, Journal of Visual Art Practice, Oxford: Routledge, pp. 1-10
‘In Between Glances’, in: Khalil, A. und Madipakkam, A. (Eds.) ‘Art. And the Brain‘, Charité Medical Neuroscience Newsletter, 8(2). pp. 4-5 (online)
‘Name Me – ein Porträt als Dialog anhand des Namenssystems der Kelabit’, in: Runge, A. und Tullney, M. (Eds.), ‘Anonymität und Geschlecht. Zur Geschichte und Aktualität von Namenlosigkeit’, Jahrbuch für Frauen- und Geschlechterforschung, Bd. 17. (online)
‘Track Me. A Portrait as Dialogue’, ART/E/FACT, Issue 3, Experimental Folklore, pp. 1-6
‘Zuschreibungen. Versuch über den Assoziationsraum des weiblichen Körpers’, in: Fisch, M., Seiderer, U. (Eds.) ‘Hülle und Haut. Techniken des Verkleidens und Umschließens‘. Berlin: Rotbuch Verlag, pp. 226-234
‘Was bilden wir uns eigentlich ein?’, in: Hostettler, K., Vögele, S. (Eds.) ‘Diesseits der imperialen Geschlechterordnung.’ Bielefeld: transcript Verlag für Kommunikation, Kultur und soziale Praxis, pp. 159-182
‘Siehst Du mich an?‘, in: Filter, D., Reich, J. (Eds.) Arabischer Frühling? Alte und neue Geschlechterpolitiken in einer Region im Umbruch, Feministisches Forum - Hamburger Texte zur Frauenforschung, Band 5. Hamburg: Centraurus Verlag, pp. 307-321
‘Portrait as Dialogue: Exercising the Dialogical Self’, in: Cipriani, G. (Eds.) ‘Culture and Dialogue’, 3 (2), Cambridge: Scholarship Publishing, pp. 37-51
‘Whose portrait is it?’, in: Rutten, K. van Dienderen, A. und Soetaert, R. (Eds.) ‘Revisiting the Ethnographic Turn in Contemporary Art’, Critical Arts: South-North Cultural and Media Studies, 27(5), Oxford: Routledge, pp. 490-510
‘Kunstinstallation PLOTS’, in: Filk, C. und Holger, S. (Eds.) ‘(In)Differenzen der Beobachtung von Kunstkommunikation‘. Berlin: Kulturverlag Kadmos, pp. 105-108
‘Imagine Me’, in: Altenstrasser, C. und Hauch, G. (Eds.) ‘Geschlecht – Wissen – Geschichte‘, ÖZG-Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaft, 21. Jg. Bd.1, pp. 201-209
‘vorläufig definitiv’, in: Bippus, E. und Sick, A. (Eds.) Industrialisierung Technologisierung von Kunst und Wissenschaft. Schriftenreihe 01 der Hochschule der Künste Bremen. Bielefeld: transcript Verlag, pp. 176-185
‘Angelika Boeck: Artist with Doctorate – a conversation with Peter Tepe’, w/k – Zwischen Wissenschaft & Kunst (online)
„Innerorts“ und „ein Abdruck von St. Anthönien“, Radiointerview (cba) by Anna Pfeifer
‘Angelika Böck: Supermann - Talk-based work with inmates at Kaisheim and Landsberg prisons, Bavaria’ in: Susanne Hanus et al. (eds.): „Prison is always the others“ [Exhibition catalogue], Berlin: neue Gesellschaft für bildende Kunst, pp. 46-49.
‘Thomas Gartmann/Christian Pauli (Hg.): Arts in Context - Kunst, Forschung, Gesellschaft.’ Bielefeld 2000. w/k - Zwischen Wissenschaft & Kunst.
'Exploring Place Through Personal Memory', international conference on 'Artistic research: various fields, approaches, experiences', Latvian Academy of Music, Riga
‘The Sino-German Art Lecture’ (with Wang Jie und Bai Jialiang), Taiyuan Normal University
‘Selfie & Otherfie’ (with Bazon Brock) Denkerei mobil: Bibliothek (ZLB), Berlin
‘Angelika Böck: Werkvortrag’, Hochschule für Bildenden Künste, Dresden
‘Porträt als Dialog’, Lehrstuhl für Bildende Kunst, Technische Universität, Munich
‘Angelika Böck: Werkvortrag’, Hochschule der Bildenden Künste, Brunswick
‘A Dialogical Art Practice’, College of the Arts (Art Forum), University of Tasmania, Launceston
‘Every Portrait is a Portrait of the Artist?’, Bangkok University International College
‘Exercising the Dialogical Self: Portrait as Dialogue’, National University of Singapore, Dept. of Communications and New Media
‘Name Me - A Portrait as Dialogue in the context of the Kelabit’s Name Changing’’ Veranstaltung des Goethe-Institut Malaysia im Lostgens Contemporary Art Space, Kuala Lumpur
‘Porträt als Dialog’, Freie Universität Berlin (DE), Kunsthistorisches Institut, Kolloquium zur Kunst Afrikas
‘Art based on conversation and a project for the public space in Nablus’, Goethe-Institut, Ramallah
‘Dialogical Portraiture’, PhD Research Seminar Series, School of Arts and Cultures, Newcastle University
‘StillePost und Himmelhebers Maskenporträts’, Institut für Kunstpädagogik, Fakultät für Geschichts-und Kunstwissenschaften, Ludwig-Maximilians-Universität, Munich
‘Talking it over’, Connecting Principle Event, Newcastle University School of Arts and Cultures
‘Dialogische Porträts’, Lehrstuhl für visuelle Anthropologie, Institut für Ethnologie, Fakultät für Kulturwissenschaften, Ludwig-Maximilians-Universität, Munich
‘Die Macke oder der Perfekte Eigensinn’, Vortrag im Rahme der Reihe ‘Industriealisierung, Tecchnologisierung von Kunst und Wissenschaft’, Sektion ‘Wahrnehmen, Erkenntnis’, Hochschule für Künste, Bremen
'On better understanding one's art practice-based research through a PhD', GKG symposium "Karminrot brennt es unter den Nägeln", PANEL 5 'Selbstbilder der Lehrenden', Hochschule Darmstadt
‘Jenseits der Mimesis’ (with Kristin Marek), Tagung ‘Revisionen des Porträts: Jenseits der Repräsentation’, Internationales Kolleg Morphomata, Cologne
‘Portrait as Dialogue - A Transcultural Encounter’, Conference ‘Art, Materiality and Representation’, Royal Anthropological Institute, British Museum and SOAS, London
‘A Conversation with Artist Angelika Böck’ (mit Amani Maihoub), ‘Alterity and the Research Imagination Conference’, Universidade Católica Portuguesa, Lissabon
‘Encounter & Representation’, Third Biennale Conference ‘Talking Bodies’, University of Chester
‘Transcultural Re-presentational Encounter’, International Conference East/West: Ruptures and Convergences’, University of Malaya, Kuala Lumpur
‘Name Me- A Portrait as Dialogue in the context of the Kelabit’s Name Changing’, 4th South East Asian Studies Symposium, Panel ‘Art and Society in Southeast Asia’, Sunway University, Kuala Lumpur
‘What Meets the Eye’, Visual In-Sights Conference, Panel ‘Art & Aesthetics’, School of Arts and Cultures, Newcastle University
‘Portrait as Dialogue’, 3rd International Contemporary Ethnography Across the Disciplines, Sensual Landscape of Ethnography, Panel ‘Praxis and Advocacy’, University of Waikato, Hamilton
‘Portrait as Dialogue’, Annual Meeting on Cultural Mediation: Creativity, Performance, Display. Excellence Cluster ‘Asia and Europe in a Global Context’, Panel ‘Migrating Images as Transcultural Mediators’, Centre for Transcultural Studies, Universität Heidelberg
‘Drawing by Eye’, ESSEM 2014, European Summer School on Eye Movement, Institut für Psychologie, Albert-Ludwigs Universität, Freiburg
‘Portrait as Dialogue’, 8th International Conference on the Dialogical Self, The Hague University of Applied Sciences
‘Questioning Art, Rhizope, Art & Science Hybrid Art and Interdisciplinary Research’, Estonian Academy of the Arts, Graduate School of Culture Studies and Arts and Estonian Museum of Applied Art and Design, Tallinn
‘Drawing by Eye’, ESSEM 2013, European Summer School on Eye Movements, Institut für Psychologie, Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität, Bonn
‘Imagine Me’, Yemen Panel Series, University of Exeter
‘StillePost und Himmelhebers Masken Porträts’, Afrika-Konferenz - Hans und Ulrike Himmelheber, Staatliches Museum für Völkerkunde, Munich
‘StillePost’, Tagung ‘Kunst und Ethnographie: zum Verhältnis von visueller Kunst und ethnographischem Arbeiten’, Gesellschaft für Ethnographie e.V., Berlin, Institut für Europäische Ethnologie der Humboldt-Universität zu Berlin, Museum Europäischer Kulturen, Staatliche Museen zu Berlin
Workshop ‘Aesthetics and Materiality of Knowledge – (Un)sighted Archives of Migration’, Centre for Transcultural Studies, Universität Heidelberg
Workshop ‘Keeping an Eye on Photography – towards a critical reading of photography in a global context’, Centre for Transcultural Studies, Universität Heidelberg
Kolloquium ‘ICONIC TURN’, Interdisziplinäres Kolloquium zum Thema Bildwissenschaft (parallel to the lecture series), Ludwig-Maximilians-Universität Munich, Humanwissenschaftliches Zentrum der LMU und Burda Akademie zum Dritten Jahrtausend
Tsinghua University Highschool, Yan’an, China (Workshop, with Wang Jie und Bai Jialiang)
Leopold-Franzens-Universität, Innsbruck, Austria (Seminar, with Helga Peskoller)
Newcastle University, Newcastle upon Tyne, England (Workshop, with Wolfgang Weileder)
Member of the exhibition committee at the Galerie der Künstler (BBK), Munich
Project scholarship of the City of Munich
International Council of Museums (ICOM)
Bundesverband Deutscher Pressefotografen (bdp)
Gesellschaft für Künstlerische Forschung in der Bundesrepublik Deutschland (GKFD)
Society of Artistic Research (SAR)
Sensory Studies Network
Deutscher Künstlerbund e.V.
Berufsverband Bildender Künstler (BBK)
w/k – Zwischen Wissenschaft & Kunst, Section ‘Artistic Research’
Cogent Arts & Humanities
Critical Arts